Top 10 Favoriete gaven/krachten in boeken

Het is weer donderdag, dus tijd voor een nieuwe Top Ten Thursday! Elke week wordt er door Emmy van Zon en Maan een nieuw onderwerp gegeven die alle bloggers mogen behandelen.

Deze week: mijn top 10 van gaven en krachten!


1. Communicatie met dieren
Als een boek, film of serie een karakter heeft dat met dieren kan communiceren, is dat bijna altijd een pluspunt. Het is ook een gave die ik graag zelf zou beheersen. Niet om iets kwaadaardigs mee te doen, maar juist precies te weten wat ik kan doen om het leven van een dier beter te maken. Mijn favoriete diersoort om over te lezen is de wolf.

2. Transformagiërs
Hoe kick zijn zij! Stel je voor dat je alles aan jezelf kan veranderen, superhandig. Vandaag wil ik rood haar, morgen wil ik een goddelijk lijf, of misschien toch een hele vette tatoeage! Buiten de personen die zichzelf als mens kunnen veranderen zoals Tops uit Harry Potter, heb je natuurlijk ook nog de gaven zoals die van Mystique uit X-men. Voor haar zijn er nauwelijks grenzen aan in wie ze kan veranderen.

3. Beheersing van elementen
Wind, regen, land, vuur, dat vind ik zo vet. Zowel als gave als door een magisch wapen vind ik het erg fascinerend. Handig ook. Kom je van de kapper, heb je niet per direct coupe windhoos.

4. Onzichtbaarheid
Deze vind ik persoonlijk wel tricky. Het is maar goed dat dit in het echte leven geen realiteit is, anders hadden we een enorm probleem gehad! Gelukkig is deze gave in fictief werk wél heel erg gaaf en wordt ook heel vaak als iets positiefs gebruikt.

5. Scherp zicht
Ja, Legolas fanboy. Hij is gewoon grappig en gaaf. Boek Legolas vind ik nog leuker dan de film! Een heel praktisch vermogen ook, zeker als je in oorlogstijden verkeert.

6. Magie
Ik wil niet meer leven in de Dreuzelwereld :(

7. Helende krachten
Soms haalt deze kracht wel een randje spanning van boeken af, maar toch een plaatsje in de top 10. Af en toe komt het zo uit de lucht vallen dat het alleen maar een enorme opluchting is. Zoals bij Felix de Feniks bijvoorbeeld. (Haha, woordgrapje)

8. Massaloos
Door muren rennen, door plafonds zakken, het klinkt niet erg handig, maar als superheld bijna onmisbaar als je jouw tegenstander kwijt wilt raken.

9. Verplaatsen/verdwijnselen
Deze gave zou ik zelf heel graag willen hebben. Het zou plotseling mogelijk zijn om de hele wereld rond te reizen en op plekken te komen waar nog geen voet is gezet. Gewoon voor een dagje naar Siberie. Ook scheelt het een hoop in vervoerskosten!

10. Gedachtelezen
In boeken heel erg gaaf, maar een gave waar ik een beetje achterdochtig naar ben. Soms denk ik iets en bedenkt me dan dat er wellicht wel iemand is die het heeft gehoort… shit. Het bezorgt me de kriebels, maar het is een verschrikkelijk handige gave.

 

 

Plaats een reactie