Winger – Andrew Smith

Titel: Winger
Auteur:
 Andrew Smith
Genre: Young Adult
Pagina’s: 448
Uitgeverij: Penguin
Editie: Paperback
Prijs: €12,49
Waardering: 4,5/5

Ryan Dean West is a fourteen-year-old boy at a boarding school for rich kids. He’s living in Opportunity Hall, the dorm for troublemakers, and rooming with the biggest bully on the rugby team. And he’s madly in love with his best friend Annie, who thinks of him as a little boy. With the help of his sense of humour, rugby buddies, and his penchant for doodling comics, Ryan Dean manages to survive life’s complications and even find some happiness along the way. But when the unthinkable happens, he has to figure out how to hold on to what’s important, even when it feels like everything has fallen apart.


 

Waarom las ik dit boek?
Ik kocht dit boek in Londen omdat ik al zoveel ontzettend positieve reacties had gezien. Het verhaal speelt zich af op een kostschool, wat voor mij persoonlijk altijd een pluspunt is én rugby speelt een grote rol. Deze sport komt in weinig boeken voor, maar als oud speler trok de combinatie van die twee me heel erg!

Verhaal
De 14 jarige Ryan Dean begint als jongste in de klas aan een nieuw schooljaar. De pubertijd is aangebroken en als lulletje rozenwater is dat een flinke uitdaging. Als hij tot overmaat van ramp ook nog in ‘Oppurtunity Hall’ wordt geplaatst door een overtreding in het vorige jaar en bij de grootste bullebak uit zijn rugbyteam op de kamer moet wonen, lijkt zijn leven verwoest. Gelukkig ziet hij zijn twee vrienden en vriendin Annie, op wie hij een oogje heeft, nog regelmatig. Het is een jaar waarin hij opstaat tegen onrecht, voor het eerst dronken wordt, een sleutelrol in het team krijgt en samen op vakantie mag met Annie. Misschien veranderd dit sukkeltje in een man!
Net als je denk dat je alle bizarre gebeurtenissen hebt gehad, slaat Smith je voor het gezicht met een dramatische plottwist. Van luchthartig naar diepzinnig in een paar hoofdstukken. Ook is het einde niet erg vrolijk te noemen.

Personages
Ryan Dean is de hoofdpersoon in dit verhaal en draagt deze rol met verve. De veranderingen in zijn leven maken hem geloofwaardig en je leeft met hem mee, al voelde het voor mij soms meer als leedvermaak. Sommige situaties verzin je gewoon niet! Zo gaat hij pokeren met ouderejaars, maar als verliezer moet hij midden in de nacht een hele gênante uitdaging aangaan. Hij is gewoon zo grappig.
Zijn grootste passie naast rugby is tekenen en het is leuk dat er in het boek meerdere illustraties van hem zijn toegevoegd.
Annie is de wat oudere, onbereikbare meid die goed weet wat ze wilt. Ze staat stevig op haar benen en vormt een mooi tegenkarakter voor de wispelturige Ryan Dean.
De overige karakters zijn divers, maar soms een beetje cliché. Neem de grote bullenbak uit het rugbyteam met vijf gram hersenen en het formaat van een gorilla. Gelukkig heeft Smith er voor gezorgd dat alle kleinere personages niet op elkaar lijken en veel hiervan een eigen verhaal hebben.

Schrijfstijl
Net als bijna elk ander YA boek leest dit boek snel weg en heeft een vlot, maar gevat verhaal. Soms struikelde ik wel over bepaalde zinnen omdat het vanuit het ik-perspectief is geschreven. Ryan Dean kan heel goed veel te lange zinnen maken die je ogen doen bloeden. Dat is een terugkerend iets, maar stoorde me alleen aan het begin. Zoals al geschreven zijn de tekeningen heel erg leuk en een prima toevoeging op het verhaal.

Conclusie
Op 8 september komt Stand-off uit, deel twee van deze Engelstalige serie. Helaas is er nog geen Nederlandse vertaling van dit boek, maar gezien de populariteit in het buitenland verwacht ik dat deze wel komt. Efin, 8 september is geen dag te vroeg want ik vond dit boek geweldig! De cover is ook heel mooi met de foto voorop en een matchende illustratie achter. Ik wil meer Ryan Dean awkwardness!

2 thoughts on “Winger – Andrew Smith

Plaats een reactie