Top 10 planken uit mijn boekenkast

Het is weer donderdag, dus tijd voor een nieuwe Top Ten Thursday! Elke week wordt er door Emmy van Zon en Maan een nieuw onderwerp gegeven die alle bloggers mogen behandelen.

Vandaag mag ik mijn 10 favoriete boekenplanken laten zien. Een eerste sneak peak in mijn boekenkast voor jullie! Aangezien ik ‘maar’ 11 planken met boeken heb, waarvan twee met enkel schoolgerelateerde informatieve boeken, heb ik een klein beetje vals gespeeld. Ook heb ik geen TBR plank en staan alle gelezen en ongelezen boeken door elkaar, dus ik zal ook aangeven hoeveel er nog te lezen zijn. Kunnen we gelijk zien waarom ik nauwelijks nieuwe boeken koop ;). Alvast een welgemeend excuus voor mijn belabberde camera. Tijd voor een spiegelreflex!


SAMSUNG DIGITAL CAMERA1. Fictie, romans, misdaad. 
Het is verdomd lastig om een favoriete plank aan te wijzen, maar het feit dat ik praktisch elk boek op deze plank heb gelezen zegt een hoop. Het is een fijne mix tussen recentelijk gekochte en gelezen boeken en echte jeugdfavorieten zoals Kruistocht in Spijkerbroek en De Schaduw van Skellig. Mijn allermooiste boek staat hier ook tussen, namelijk Inferno van Dan Brown.
Te lezen: 5

SAMSUNG DIGITAL CAMERA2. Fantasy
Voornamelijk incomplete series en voornamelijk een favoriete plank omdat hij zo kleurig is! Ook moet ik van vijf series nog vervolgdelen lezen *shame on me*
Te lezen: 10

SAMSUNG DIGITAL CAMERA3. Harry Potter en fantasy
Tot het moment dat ik alle HP in Engelse hardcovers heb, moet Rowling de plank delen met twee andere schrijvers. Alles Potter gerelateerd heb ik tot in den treuren gelezen, maar ik kijk erg op tegen die andere drie aangezien het dikke pillen zijn.
Te lezen: 3

SAMSUNG DIGITAL CAMERA4. Patrick Rothfuss Shrine
Ik heb absoluut geen obsessie met Rothfuss. Ook vooral geen veel te dure eerste druk boeken met handtekeningen. Geen onnodige hebbedingetjes en al zeker geen afzonderlijke plank die met de meeste regelmaat moet worden afgestoft. Nee hoor, Graham. Als je het vaak genoeg hardop tegen jezelf zegt, is er niks aan de hand.
Te lezen: 2

SAMSUNG DIGITAL CAMERA5. Beestjes
Tot ik een mooie vitrine heb, liggen alle botjes, schedeltjes en overige natuurlijke schoonheden in de boekenkast. Het staat echt heel mooi als afwisseling! Voor sommige mensen zal dit een ‘vieze’ of ‘griezelige’ bedoeling zijn, maar ik beloof je dat ik net zo goed een baksteen in de kast kan leggen :). Mijn favoriet is met stipt de opgezette langstaartmees in het midden. It’s so fluffy!

SAMSUNG DIGITAL CAMERA6. Spiritueel, Cultureel en Historisch
Alhoewel ik nog heel veel van deze plank moet lezen, is het wel een heel bijzondere. De onderwerpen zijn allemaal van belang voor mij en ik vind het dan ook jammer dat ik vaak niet de zin heb om een informatief boek te lezen. Op deze plank staan vooral boeken over Kelten, Native Americans, Paganisme, planten, spirituele reisboeken en historische werken als de Kalevala en de Mabinogion.
Te lezen: 24 *oops*

SAMSUNG DIGITAL CAMERA7. Fantasy
Op deze plank series van Marillier en Martin. De andere boeken zijn praktisch allemaal stand alones. Deze laatste groep is voornamelijk van lief en al redelijk oud en hoef ik niet in de vroege toekomst te lezen. Marillier staat wel op mijn lijstje, net als De Naam van de Roos en The Pillars of the Earth. Argh zoveel te lezen, zo genant!
Te lezen: 12

SAMSUNG DIGITAL CAMERA8. Fantasy
Voornamelijk Marion Bradley en Robin Hobb op deze plank a.k.a. boomstammen. Dit is gewoon zo’n bijna perfecte plank met allemaal prachtige hardcovers! Helaas heb ik ook nog een schrikbarend aantal op deze plank te gaan.
Te lezen: 13

SAMSUNG DIGITAL CAMERA9. Romans en Terry Pratchett
Het rijtje tot en met Carry Slee is van mij en gelezen, alle Pratchett’s zijn van lief. Die hoef ik niet te lezen. Dit is wel veruit de meest vrolijke plank met al die felle kleuren!
Te lezen: 1

SAMSUNG DIGITAL CAMERA10. Informatief en fotografie/kunst
Tot slot de plank met alle boeken die veel te groot zijn voor de andere. Hier zie je informatieve boeken over houtbewerking, Warhammer, jeugdliefde U2, een aantal spirituele boeken en boeken met kunst en illustraties. Ik heb wel een aantal boeken gelezen, maar het zijn voornamelijk kijkboeken. Mocht je ooit een boek van Andy Goldsworthy tegenkomen, sla ‘m open want hij maakt echt geweldige dingen met natuurlijke materialen!

 

 

2 thoughts on “Top 10 planken uit mijn boekenkast

    • Hoi Elisabeth! Sorry voor de late reactie, maar dankjewel :) Mijn boekenkasten zijn toch wel een beetje mijn grote trots.

      Ik ga zeker een kijkje nemen. Veel plezier met het bloggen!

Plaats een reactie