Percy Jackson en de Olympiërs #2: De Zee van Monsters

SAMSUNG DIGITAL CAMERATitel: Percy Jackson en de Olympiërs: De Zee van Monsters
Auteur:
 Rick Riordan
Genre: Young Adult, Fantasy
Pagina’s: 255
Uitgeverij: Boekerij
Editie: Paperback
Prijs: €14,95
Waardering: 3.5/5

Als de boom van Thalia vergiftigd raakt vervagen de magische grenzen die Kamp Halfbloed beschermen tegen woeste monsters. Percy onderneemt samen met zijn vrienden een gevaarlijke reis over de Zee van Monsters op zoek naar het tegengif, maar de klok tikt en Percy heeft maar enkele dagen de tijd…


Met 255 pagina’s is dit het kortste deel uit de Percy Jackson en de Olympiërs serie. Gelukkig wordt elke pagina goed gevuld met de nodige actie, avontuur en drama.
De hoofdpersonen in dit boek voelden een stuk gebalanceerder dan in deel 1. Ik begin ze steeds leuker te vinden! Samen duiken ze weer in een nieuw gevaarlijk avontuur en worden van de ene naar de andere dreigende gebeurtenis gesmeten. Rick Riordan deinst er niet voor terug om zijn geesteskinderen het vuur aan de schenen te leggen!
Ik maakte kennis met reuzen, agressieve schapen, cyclopen en -jawel- cavia’s. Het loopt naadloos van deel 1 naar deel 2, maar dit boek heeft een geheel nieuw verhaal. Sommige karakters komen terug, maar qua wezens biedt dit boek weer iets extra’s na zijn voorganger.
Ook maak je nader kennis met de god Hermes en Circe, twee karakters die in De Bliksemdief nog niet aan bod zijn geweest.

Dit boek was leuk, grappig, spannend en blakend van energie. Van saaie stukken is niet te spreken. Percy en kornuiten jagen door het verhaal heen en doen dat op een hele overtuigende manier…. Helaas vond ik dat ook direct het zwakste aan dit boek. Het hele verhaal voelde voor mij wat gehaast. Was het ene gevaar net voorbij, dan kon je twee keer ademhalen en het volgende avontuur in struikelen. De jonge helden hebben overduidelijk een strak schema om aan te houden, maar sommige situaties hadden voor mij meer diepgang en uitwerking mogen hebben. Ik vond het lastig om alle informatie zo snel achter elkaar te verwerken. Daardoor kwam ik ook niet echt lekker in het boek.

De spanning liep echter tóch hoog op. Ik voelde de plottwist al aankomen, maar wanneer en wat er zou gebeuren was nog onduidelijk. En dan pats, boem! In de laatste paar bladzijdes wordt je ineens keihard van je sokken geblazen door een plottwist én cliffhanger waar je al 200 pagina’s op wacht. Een eind met een knaller!

Mede daardoor krijgt dit boek een dikke 3,5 op Goodreads en kijk ik enorm naar deel 3 uit!

 

5 thoughts on “Percy Jackson en de Olympiërs #2: De Zee van Monsters

  1. Die gehaastheid snap ik zeker, maar ik vond dat aan de andere kant juist erg leuk, lekker veel actie, ik verveelde me nooit! :) En ja dat einde was super, het personage aan het eind van het boek is echt heel leuk in het derde deel :)

    • Het einde was zo verschrikkelijk goed! Je weet dat er iets belangrijks gaat gebeuren en als dan een aantal pagina’s later het boek uit is wil je alleen nog maar zo snel mogelijk naar de boekenwinkel rennen. Ik heb me kunnen inhouden, maar ga ‘m zeer binnenkort ophalen :)

Plaats een reactie