Day Zero Project

Geen Top Ten Thursday op Boek & Boom vandaag. Vampiers zijn nooit mijn ding geweest en dus heb ik nog nooit een boek met deze wezens in de hoofdrol gelezen. In plaats daarvan leek het me leuk om jullie iets te vertellen over het Day Zero Project.
Als je op mijn blog rond hebt geneuzeld ben je mijn lijst misschien al tegengekomen.

Het idee is heel simpel: je bedenkt 101 doelen die je in 1001 dagen uit wilt voeren. De onderwerpen zijn helemaal aan jou, dus je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. Sommige deelnemers halen hun doelen van de website van Day Zero Project. Hier kan je jouw eigen lijst invoeren, bijwerken en aanpassen, maar ook de lijsten van andere deelnemers inzien. Onwijs motiverend natuurlijk!

list-372766_640

Nu hoor ik jullie zeggen ‘Dat is toch gewoon een to-do lijst/bucketlist?’. Misschien een beetje, maar een paar dingen zijn nét wat anders. Zo duurt dit project 1001 dagen, ruim twee jaar en acht maanden. Hierdoor kan je doelen creëren die een langere tijd nodig hebben om te voltooien, maar wel een prioriteit zijn. Zo zie je vaak ‘Nanowrimo winnen’ als doel. Dat is lastig wanneer je het in één jaar moet doen, omdat je schema niet altijd ruimte geeft. Dan probeer je het toch gewoon het volgende jaar? Je faalt dus niet direct, maar hebt kans op een herkansing. Zo wilde ik graag een sneeuwpop bouwen, maar vorig jaar heb ik geen sneeuwvlokje gezien. Dit jaar was het gelukkig wél raak! Check!

Daarnaast is het in vergelijking met een bucketlist op korte termijn. Het leuke van een bucketlist is dat je er geweldige avonturen en plannen op kan zetten, maar omdat er geen tijdstempel op zit, blijven veel van die dromen en doelen wat ze zijn: plannen.
Met Day Zero kan je er een aantal uitkiezen. Misschien om uit te voeren of om voor te sparen bijvoorbeeld.

Mijn eigen Day Zero Project is een bij elkaar geraapte zooi doelen. Ze variëren van grote doelen als het maken van een reis naar Schotland, tot kleine doelen zoals het wekelijks bijhouden van mijn agenda. Ik zie het als een leidraad om gewoontes te creëren, long overdue taken uit te voeren en toe te werken naar grotere plannen die ik heb voor de komende jaren. In september loopt mijn huidige lijst af. Ondertussen werk ik gestaagd door en heb nu ruim 50 doelen weg kunnen strepen. Het werkt verslavend!
Of ik over een paar maanden weer een nieuwe lijst heb gemaakt? Zeker weten!

Heb jij een Bucketlist of Day Zero Project?

2 thoughts on “Day Zero Project

  1. Een Bucket-list heb ik niet, maar andere lijstjes zijn er hier altijd terug te vinden. Van het klassieke boodschappenlijstje, tot een To blog-lijst, To Read-lijst, inspiratie-lijstjes, … en natuurlijk ook de onmisbare To Do-lijst. Zo eentje dat vol staat met huishoudelijke klusjes waarbij er net als bij mijn TBR voor elk klusje dat ik vervul plots twee meer lijken bij te komen. :)

Plaats een reactie