Mortified Nation

Mortified: “ be/feel mortified to be/feel extremely embarrassed or humiliated: He was mortified when she slapped him.”

Stel je voor: Iemand vraagt jou om oude schrijfsels uit je dagboeken voor te lezen voor een publiek . Tuurlijk niet! Je krijgt al bijna angstzweet bij het idee! Maar waarom zou je iets wat in het verleden zo belangrijk voor je was, wegstoppen in een schoenendoos? Waarom halen we niet de mooiste, beschamende, rauwe momenten uit dat o zo dierbare geschiedenisboek? Gelukkig heeft David Nadelberg hier wel werk van gemaakt.  Het resultaat is een prachtige documentaire over echte gevoelens zoals liefde, haat, onmacht en onzekerheid.

Wat mij heel erg aanspreekt over deze docu is het gehoor dat geven wordt aan die tienerjaren. Het is een periode waarin je alles voor het eerst écht ervaart, maar ook het moment dat je langzaam leert kennen wie jij nu eigenlijk bent. Natuurlijk geef ik toe dat bijna alles wat ik als 14 jarige heb geschreven ver-schrik-ke-lijk is, maar het is nou eenmaal wie je was. Je voelde je nu eenmaal zo toen en dat schreef je maar op. Die jonge ik of jij mag gehoord worden!

Zeker de moeite waard om anderhalf uur voor vrij te maken. Je zal zeker niet teleurgesteld worden! Ik kan je -bijna- beloven dat je die schoenendoos met boekjes er weer bij wilt pakken :)

Plaats een reactie